Gyökérkezelés

A gyökérkezelés: sokakanak már mond valamit, de sokszor félelmüket fejezik ki betegeink akik még nincsenek beavatva a gyökérkezelés rejtelmeibe. Misztikus történetek, arasznyi tűk és rémhírek övezik új betegeink előadásában. Most azonban el kell öszlatnunk a rémhíreket:  a fogászati munka egyik leggyakoribb orvosi tevékenysége amit számtalan alkalommal hajtunk végre, és igazi joker kártya a kezünkben. Lássuk!

Gyokerkezeles

A gyökérkezelés folyamata

A fog belsejében az úgynevezett dentin és zománc alatt a fogbélüreg található. Ennek tartalma: érképletek, idegek, kötőszövet. A gyökérkezelés során a fog belső üregének tartalmát eltávolítjuk, ezt a teret amennyire lehetséges sterillé tesszük, és betömjük a gyökércsatorna teljes hosszában,olyan anyaggal amely tartós zárást biztosít.

Miért van rá szükség?
A gyökérkezelés oka leggyakrabban a fogbélben kialakuló gyulladás, amit a mély szuvas folyamatból származó baktériumok okoznak, vagy a fog törése , traumás sérülése. A leggyakrabban az történik, hogy olyan helyen lyukad ki a fog ahol tartósan sok volt a lepedék. Sajnos ez a fogak között szokott történni a gyökérnél és itt a fog vékony. Egy 3mm mély szuvasodás már a fog elhalásához vezethet. A gyökércsatornába és annak fal struktúrájába ilyenkor kórokozók kerülnek. A gyökérkezelés során a fertőzött lágy részeket, és a fertőzött csatornafalat is eltávolítjuk.A kezelést  gyökérkezelő tűk segítségével hajtjuk végre.

A végeredmény egy csúcsig érő fal álló gyökér tömés.
A kórokozók ott élnek a szájüregben, nem lehet kiírtani onnan. Ez a természet velejárója, gondot viszont csak akkor okoznak ha a szervezet védekező kapuját áttörik. A fogbél bizony a szervezet belső része ha megsérül keletkezik egy apró gyógyulni nem képes seb a szervezetben. A munkánkkal útját álljuk a fertőző ágenseknek és kb. 2cm-es dugót tudunk a fogon belül készíteni.

Sok ember megrémül ha felmerül a gyökérkezelés, mint elvégzendő beavatkozás. De az általunk a rendelőinkben használt  mai modern anyagokkal már egyszerű , rutin feladat. Standardizált kezelési protokoll szerint járunk el, aminek eredményeként munkánk tartósabb olyan ellátásoknál akik nem követnek protokollt vagy nem fordítják rá a fogmentésre a kellő időt.

Ha nem kerül sor az elvégzésére a fog végül is el hal . Egyszerűbb volna kihúzni .De mi történik ha elvesztünk egy fogat ?
Pótolni kell ! Bizony csak két szomszédos fog lecsiszolása árán ,vagy pedig beültetéssel. Mindenik sokkal költségesebb mint elvégeztetni a gyökérkezelést . A saját fog mindig a legjobb, többet ér bármilyen pótlásnál.

Mennyi időt kell egy fog megmentésére szánni?
A gyökérkezelés rendelőnkben általában három- négy ülésben zajlik. Első lépésben megtörténik a gyulladt vagy fertőzött fogbél eltávolítása gyökérkezelő tűk (idegtű) segítségével. A fogbélbe ilyemkor gyógyszeres tömést helyezünk, hogy elősegítsük a fog gyógyulását. Ezután tisztítás, átöblítés  következik és a csatornák alapos feltárása , ha szükséges legalább egyszer ,de ha szükséges többször is ismételjük. Majd ez után készülhet a fogba a gyökértömés.

Mindezek rendelőnkben röntgenkontroll és egy elektronikus gyökércsatorna hosszt bemérő eszköz (apex-lokátor) segítségével történnek, hogy a teljes gyökércsatorna megmunkált legyen. Speciális gépeket használunk amik kezelhetetlen fogakat is sokszor meg tudnak mukálni ráadásul a kézi műszereknél gyorsabban!

A nem kellő körültekintéssel elvégzett  gyökértömés után a fogakban fertőzés maradhat, ami újbóli panaszok forrása lehet tályogképződés,krónikus gyulladás ,ciszta, arcdagadással járó gennyes csonthártyagyulladás.Az elhúzódó krónikus gyulladás góc betegséghez vezethet.   Legrosszabb esetben még fekvőosztályos ellátást igénylő súlyos állapot is kialakulhat).

Rendelőnkben rendelkezésre állnak a legmodernebb eszközök ( gépi gyökércsatorna tágító eszközök ,hajlékony Ni-Ti tűk) is, orvosaink pedig nagy türelemmel végzik ezen beavatkozásokat ,fájdalom mentesen. Sokszor fizikai kihívás égy hátra felé lyukas fog kikezelése, de a mi áldozatos csapatmunkánknak köszönhetően állítjuk amelyik fog menthető azt Mi kezelni is tudjuk!  Ha szükséges minden ülésben érzéstelenítve a kezelt fogat. Így  a bonyolult (kanyarulatos) gyökércsatorna alakok is, valamint a már krónikus folyamatok is kezelhetőek. Nem marad feltáratlan gyökércsatorna, eltávolítatlan baktérium tömeg. Mert ezek a későbbiekben gócbetegséghez vezetnének.

Melyek a fogbélgyulladás tünetei .

-Hirtelen fellépő kisugárzó fájdalom.

-Fokozott hőérzékenység

-Napközben enyhébb de éjszaka erős fogfájás

-Ödémásodó arcfél

Étkezéskor ,rágáskor fokozódó fájdalom

Ne halogassa kérjen időpontot most !